Mine kompetencer og online marketing tools

Jeg arbejder i krydsfeltet mellem digital markedsføring, design, koordinering og formidling. Mine evner og lange erfaring gør, at jeg kan byde ind med mange talenter.

Vil du KUN læse om online marketing tools – så skal du scrolle ned over de øverste guldkorn.

 

De vildeste titler og opgaver

Mit fokus er på opgaven og jeg elsker vilde og vanvittige projekter. Om en jobtitel er fin og fornem, eller kun kan skrives på engelsk, bekymrer mig ikke. Jeg vil bare gerne være med, hvor det sker og byde ind med min erfaring og kunnen. 

 

Buffeten med både koldt og varmt

Fun facts eller bare facts, de helt nøgne sandheder er:

  • Uddannet grafisk designer 2002 – fra Seminariet for Formgivning (seminariet er lukket i dag)
  • Første dansker der fik adgang til et studieophold på den anderkendte designskole i Skotland, Duncan of Jordanstone College of Art & Design, 2001
  • Arbejdet med digital markedsføring siden 2006
  • Speciale i forsøg og udvikling. Speciale praktik hos TV2, Odense
  • Bliver fagligt opdateret med direkte indsprøjtninger fra podcast, seminar, youtube, kurser, webinarer og mit daglige arbejde med test og udvikling.

 

De 7 vigtigste ting, du skal vide om mig

Du bør selvfølgelig vide alt om mig. Der er dog 7 ting der fagligt stikker ud, som du skal vide, at jeg mestrer.

  1. SEO søgemaskineoptimering teknisk og strategisk
  2. Konverteringsoptimering gennem analyse af datadrevent brugeradfærd
  3. E-mail marketing permission/indhold/automation/strategisk
  4. SEM annoncering på digitale platforme. Eksekvering og strategisk
  5. SoMe, content marketing og reputation management
  6. Design og produktion af både online og offline materialer
  7. Koordinering og ledelse af projekter, der befinder sig i punkterne 1 til 6

 

+ 1 ekstra

Formidling og kommunikation. Jeg forstår at kommunikere det komplekse til det lette og forståelige, ved hjælp af min imødekommende og ligefrem fortælleform.

Hør mere om de 7+1 stjernekompetencer, på telefon 3023 0656 eller mail hej@jesperkohler.dk

 

Tak skal du have

Jeg er gavmild med min tid og viden, til gengæld forventer jeg, en virksomhed der tør og vil noget. I mine 4 seneste jobs (i perioden 2004 til 2017) har jeg været ansat som digital marketingkonsulent, SEO manager, underviser og marketingchef. Det spændende mix af jobs, har alle haft et fælles omdrejningspunkt, nemlig at udvikle og kommunikere. Du har sikkert en virksomhed fyldt med talenter, spørgsmålet er om virksomheden er gået i stå eller har I brug for udvikling.

Digital marketingkonsulent

Med opgaver inden for idé, strategi og udvikling på alle medier. Jeg arbejder ud fra en helhedsplan, hvor brugerne bliver segmenteret og påvirket af vores kommunikation, efter deres digitale adfærd. Gennem analyser og KPI resultater, vurderer jeg altid hvor indsatsen har størst ROI og arbejder videre for øget optimering. Hovedopgaver: SEO, SEM, e-mail marketing, konverteringsoptimering, content marketing, SoMe og digitale relationer. I analog marketing laver jeg alt fra enkle annoncer til større opgaver. Projektledelse på både IT og organisatoriske områder.

 

SEO Manager

Hvor mit arbejde bestod i at udvikle og supportere egen kundeportefølje. Fokusområderne var SEO, SEM, content marketing samt analyse af brugeradfærd i Google Analytics. Digital strategi for kunderne med KPI og SERP overvågning. Konkurrentanalyser og afrapportering til kunder. Linkbulding gennem outreach og bloggere. Højt fokus på teknisk SEO. Test af nye SEO teknikker og metoder, samt opfølgning af disse.

Underviser/formidler

Jeg har undervist og formidlet viden igennem mange år. Jeg har et stort overblik og kender til vigtigheden af en god forberedelse. Om jeg skal formidle opgaver, resultater eller viden til kolleger, kunder eller kursister gøres det med den samme intensitet og indlevelse. Min erfaring strækker sig fra utallige foredrag, klasseundervisning, til små individuelle skræddersyede kurser. Afholdt en del kundemøder og præsentationer.

 

Marketingchef

Ansvarlig for markedsføringen af kurser. Opgaverne var fordelt på online og offline medier. Markedsføringstiltagene var langsigtet og værdiskabende på krydsmedier. Jeg arbejdede tæt sammen med underviserer og ledelse, for at ramme de rigtige værdier/produkter, der skulle kommunikeres. Jeg lavede medieplanlægning og forhandlede mediepriser hos vores samarbejdspartnere.  

Kontakt

Jeg bor iKolding
Ring til mig3023 0656
Skriv til mighej@jesperkohler.dk

Godt du hængte på – Nu er det tid til tools!

Alle der arbejder med både marketing og digitale løsninger, ved at lykken er gode tools. Jeg er ingen undtagelse. Nogle tools bruges tit, andre bruges dagligt, og så er der dem, der bruges en gang i mellem. Der findes uendeligt mange "online tools" og der kommer nye til hele tiden. Min top 10 liste er her. Den er listet i alfabetisk rækkefølge. Nederst på siden finder du en ordliste, med en række af de mest brugte forkortelser.

AhrefsAhrefs backlink tool

Jeg har brugt og arbejder meget med Ahrefs. Der er ingen tvivl om, at Ahrefs er en solid hjørnesten i online marketing. Det er absolut mest kendt for at være et linktool, men der kommer flere og flere muligheder i softwaren. I dag er det også blevet et betydeligt bedre søgeords værktøj. Med Ahrefs kan man få et fuldt overblik over sine egne backlinks og sine konkurrenters. Det er muligt at få programmet til at lave rapporter, samt hvilke links du mister og hvilke du får.

Ens linkprofil bliver også tydeliggjort med Ahrefs, så du ikke arbejder i blinde, når du skal have en Google venlig og naturlig linkprofil. Der findes både en gratis version og forskellige abonnements planer. Hvis der skal arbejdes seriøst med SEO, så er Ahrefs en nødvendighed.

Link

Adobe InDesign - Photoshop - AnimateAdobe software InDesign, Photoshop og Animate

Én gang Adobe altid Adobe. Programrækken fra Adobe er stor. Jeg fremhæver InDesign, Photoshop og Animate. Med InDesign, der er det traditionelle layout program, kan der laves guides, E-bøger og lignende materialer der ofte bruges til ”give-away” på hjemmesiden for at skabe vækst på nyhedsmailen. Der er også mulighed for at lave infografik og andre grafiske elementer til content på ens side. Jeg producerer og underviser i InDesign.

Photoshop til billedbehandling og optimering af billeder til hjemmesiden. Der findes alternative programmer til justering af billeder, som ofte kan løse mindre opgaver. Alternativer kan være Gimp og Pixlr. Jeg arbejder dagligt i Photoshop.

Animate, afløseren fra det engang så populære program Flash, kan rigtig meget. Der hvor jeg ser fordelen, er når der skal laves animerede AdWords display annoncer. Google har lavet deres eget animationsprogram til at lave bannere med, der hedder Google Web Designer. Jeg arbejder med Animate og holder godt øje med Googles alternativ.

Link

Google AdWordsGoogle AdWords 

Online editoren til AdWords er et sted jeg er dagligt og gerne flere gange om dagen. Online annoncering samt de muligheder og datainformationer, der kommer igennem arbejdet med AdWords er enorme. Samtidig er der indbygget værktøjer i AdWords kontoen, som f.eks. søgeordsværktøjet, der giver en værdi i forhold til mit SEO arbejde.

Jeg arbejder med tekst og display annoncer samt remarketing teknikker. En effektiv AdWords kampagne, behøves ikke være en dyr kampagne. Ved større kampagner/kontoer kan det være en klar fordel at bruge AdWords Editor, som blandt andet er en offline redigering af AdWords.

Meget brugeradfærd kan ses i en aktiv AdWords konto. Den viden kan (og skal) bruges til justering af alle sine online aktiviteter.

Link

Google AnalyGoogle Analyticstics

For at kunne ændre og derved øge sin konvertering på hjemmesiden, skal man vide hvad brugereadfærden på siden er. Google Analytics er det mest fantastiske analyseværktøj til at skabe en klarhed over brugeradfærden på hjemmesiden. Umiddelbart er Analytics lige til at sætte op og man kan begynde at aflæse data. Desværre er der så meget kunstig trafik i dag, at hvis du ikke ved, hvordan man sætter en Analytics konto op, så får du ikke valid data. Så det handler om at få data, fra rigtige besøgende. Når du får korrekt data i din Analytics, så kan du begynde at handle ud fra det. Jeg bruger rigtig meget tid med databehandling af statistik. Best pratics med Analytics er, at du stiller spørgsmålene, også giver Analytics svarende. Hvis du bare kigger alle tallene igennem, så får du ingen brugbar viden ud af det.

Nogle eksempler på relevante spørgsmål er: Hvilke 5 sider er de mest besøgte de sidste 3 måneder. Hvilke sider har den største afvisningsprocent. Er der sider, som ingen besøgende har haft i de seneste 30 dage. Hvilke sider har konverteret mest.

De svar du får på sådan nogle spørgsmål, kan du handle på. Du kan se, hvad forskellen på de sider der konvertere bedst, kontra dem der gør det dårligst. Så kan du implementere elementer fra de gode til de dårlige. Uden valid data fra Analytics vil enhver konverterings optimering være foretaget i blinde.

Link

Google Search ConsoleGoogle Search Console

Alle der arbejder med hjemmesider, bør have tilknyttet Google Search Console til hjemmesiden. Her falder alle appelsiner lige ned i turbanen. Hvis hjemmesiden har tekniske problemer eller forhold der gør, at den ikke overholder Googles retningslinjer, så får man besked direkte i sin Search Console. Sider der ikke kan findes (fejl 404) bliver meldt ind her og skulle der være problemer med din Schema data, vil det også fremgå her.

Udover at få tjekket ”heldbredstilstanden” af Google, så findes der også andre værktøjer i Search Console. To vigtige værktøjer er, at du kan ”indsende” sider til Google, hvis du gerne vil have, at deres robot skal komme forbi din side og se de ændringer du har lavet. På den måde får du frisk data i Google search index. Selvom du bruger værktøjet, er det 100% Google der bestemmer og de vil følge din anvisning…

Den anden spændende ting er, at du kan få vist hvor mange gange din side er vist i SERP, samt med hvilke søgeord. Det kræver dog, at du kobler din Search Console sammen med din Analytics konto, men hvorfor skulle du ikke gøre det.

 

Link

Google Tag ManagerGoogle Tag Manager

Er et mere teknisk værktøj, der bruges meget i starten, af opsætningen af en hjemmeside. Der er nogle meget klare fordele ved Tag Manager. For en SEO konsulent vil det betyde, at hvis der skal ligges ”scripts” ind på din side, vil det oftest ikke være nødvendigt, at skulle have adgang til siden, men bare til Tag Manageren. Så alle ekstra scripts vil blive samlet et sted i en ekstern enhed. Din hjemmeside vil derfor loade hurtigere og give færre fejl. I Tag Manageren kan der oprettes en række ekstra funktioner til dine Analytics data. Du kan blandt andet få at vide, hvor mange har downloadet din brochure, hvor mange har brugt eksterne links eller hvilken video på din side er den mest sete. Når først Tag Manageren er sat op, så kommer dataen automatisk over i Analytics eller hvilke andre programmer der er tilknyttet din Tag Manager. Dit AdWords remarketing tag og Facebook pixel placeres også her.

Link

HotjarHotjar 

Dette spændende værktøj bruges til at få skærmoptagelser (anonyme) af de besøgende på hjemmesiden. Ud fra en hvis mængde data laves forskellige ”kortlægninger”. De forskellige maps bliver inddelt i enheder, så du kan se brugeradfærden fra mobil, tablet og desktop enheder. De mest interessante informationer er Heatmaps, Clikmaps og Scrollmaps. Her får du vist, hvor der bliver klikket, scrollet samt muse bevægelser, bygget på et gennemsnit ud fra en række besøgende. Det kan du så handle ud fra. Hotjar kan flere ting, men disse ”maps” giver mig de vigtigste informationer. Værktøjet bruger jeg mest til at gennemskue en adfærd, der ikke er som ønsket, som mine Analytics data har synliggjort. Ofte vil jeg også vælge at bruge Hotjar ved test af nye sider og ved større grafiske ændringer på en side. Hotjar findes som gratis og betalt version.

Link

 MailChimpMailChimp

Hvis online marketing overhovedet skal tages seriøst, så er e-mail marketing et absolut must. MailChimp er et af mange rigtig gode e-mail tools. Der er nogle få meget vigtige ting, man skal have styr på inden man begynder på e-mail marketing. Allerførst skal du have tilladelse fra hver eneste du sender et nyhedsbrev til. Tilladelsen skal helst være skriftligt. Har du ikke styr på dine tilladelser så betragtes din mails, som spam og det kan give en bødestraf. Er du i tvivl, så kontakt en fagmand. Herefter skal du have en plan for, hvad du vil med din e-mail marketing, hvad har du til din modtager og hvilken konverteringer forventer du tilbage. Skriv din plan ned, så du aldrig er i tvivl om, hvad du arbejder med. Den bedste e-mail marketing er den automatiske, den der reagerer på brugeradfærd og ikke er afhængig af konstant opmærksomhed.

MailChimp er lagt fra det eneste e-mail system der gør jobbet. En Google søgning vil hurtigt fortælle dig om f.eks. Ubivox, Campaign Monitor med flere. Mit råd vil være at vælge en software, blive ved den og lære den godt at kende. Det er i sidste ende dine e-mails, der skaber salg – og ikke det system der sender dem ud.

Link

 Screaming FrogScreaming Frog

Et meget teknisk, men super effektivt SEO værktøj. Screaming Frog er din bedste ven, når du skal gennemanalysere en hjemmeside for on-page SEO optimering. Dette tool giver dig svar på en overskuelig måde. Intet er pakket ind i flotte grafikker, kun rå data – med information om din side. Til gengæld får du hurtige svar og kan med det samme begynde optimeringen på en side. Det er et værktøj, der skal sættes rigtigt op, så bliver det mest effektivt. Jeg bruger Screaming Frog meget på en ny side, indtil den er rettet til. Ellers bruger jeg det mest efter behov på en optimeret side. Det kunne være ved f.eks. større opdateringer eller hvis der er flere personer der fylder indhold på en siden. Værktøjet findes i en gratis version, men skal der arbejdes seriøst med tingene, skal der betales en årlig licens.

Link

 SEMrushSEMrush Keyword tool

Når jeg arbejder med søgeords research, vil jeg rigtig gerne have SEMrush på min skærm. Den kommer med brugbare forslag til alternative søgeord. Du kan få sendt rapport fra systemet og følge op på de data du modtager. Den laver analyser af din side og kommer med meget information omkring din side (eller konkurrentens) i forhold til din synlighed på nettet. SEMrush og Ahrefs er begge to store og dyre SEO tools, de har hver deres fordele. SEMrush er stærkest på søgeord research og Ahrefs er bedst til linkbuilding. Du kan få viden om, hvor svært et søgeord er at ranke på og med den baggrund, kan du vurdere om din indsats er det værd, i forhold til en forventet konvertering. Jeg bruger SEMrush ved søgeords arbejde.

Link

Forkortelse i forbindelse med online marketing

  • SEO: search engine optimization
  • SEM: search engine marketing
  • SERP: search engine results page
  • CRO: conversion rate optimization
  • SoMe: sociale medier
  • KPI: key performance indicator
  • ROI: return on investment

 

Markedsføring

Erfaring på både strategisk og operationelt niveau med SEO/SEM/CRO, e-mail marketing og sociale medier (organisk/betalt trafik). Datadrevne analyser og konkurrent overvågning. Medieplanlægning af digitale medier og eksekvering af disse i forhold til en given strategi.

Projektledelse

Med koordinering af mere end 1.500 kurser med både undervisere, kursister, lokaler, computere og software har jeg et godt overblik. Projektledelse i forbindelse med kommunikationsopgaver (tryk/web), hvor der både har været interne og eksterne bidragydere.

Design

I mere end 16 år har jeg arbejdet med layout og design, som mine faste makkere og eksekveret løsninger til både tryk og web. Jeg arbejder med Adobe software. Nye programmer er sjældent et problem, da jeg har en naturlig lyst til at lære nyt og har nemt ved teknik og IT.

Formidling

Som underviser på en lang række kurser, både korte og lange forløb, har jeg en stor erfaring og viden omkring formidling. Jeg forstår at kommunikere det komplekse til det lette og forståelige, ved hjælp af min imødekommende og ligefrem fortælleform.

Jesper Køhler