En god digital strategi

Jeg bruger rigtig mange spørgsmål og har brug for konkrete svar, når jeg arbejder med en digital strategi. Det kan sagtens hænde, at en strategi bliver justeret efter et stykke tid, hvis det giver mening for resultatet.

 

3 grundlæggende og alt overskyggende overvejelser er:

  1. Hvor skal brugerne komme fra?
  2. Hvordan skal brugerne konvertere?
  3. Hvordan beholdes relationen til brugeren?

 

Jeg vil aldrig anbefale eller nøjes med at fokusere på én trafikkilde. Der skal laves nogle valg om, hvilke medier der skal startes ud med og hvilke der kommer med senere. For hvert medie laves der en plan for, hvordan det skal bruges, hvem der gør hvad, samt hvilke forventninger der er til effekt og volume.

En konvertering er en ønsket handling fra brugeren. Der kan fint være flere konverteringer på flere medier i et enkelt flow. Typisk vil konverteringer deles ind i primære og sekundære niveauer. Alt efter hvilke type virksomhed det drejer sig om, vil startegien for konverteringer være forskellig.

Når en bruger har vist interesse for virksomheden, så handler det om at beholde den gode relation, der allerede er skabt. Det gøres på flere måder og ofte i kombination. Har brugeren tilmeldt sig nyhedsbrevet, er der en rigtig god mulighed for at udvide og beholde relationen. Digitalt kan der opsættes remarketing til både AdWords og Facebook. Remarketing tankegangen går ud på, at der rent digitalt skabes en målgruppe på forskellige annoncemedier. Målgruppen er de personer, der har besøgt hjemmesiden. Ikke alle medier giver denne mulighed.   

 

Sådan ser et typisk flow ud, i en digital strategi:

Hvorfra

Organisk trafik (SEO)

Annoncer (SEM)

Direkte (offline)

E-mails

SoMe

Referencer 

Portaler/forums

 

 

 

 

 

 

 

Konvertering

Gennemføre et køb

Udfylder en formular

Tilmelder nyhedsbrev

Et like eller en kommentar

Downloader materialer

Bruger meget tid på siden

Ringer op

 

 

 

 

 

Opfølgning

E-mail marketing

AdWords remarketing

Facebook pixel

Leadfeeder

Opfølgnings mail

Survey

Ring ud

Her bliver der konverteret

Langt de fleste konverteringen foregår på hjemmesiden. Det er derfor vigtigt at have stort fokus på den. For at hjemmesiden kan opnå succes, så er der mange brikker, der skal falde sammen. Jeg har to fokus-ord, jeg altid arbejder med i forbindelse med hjemmeside optimering:

 

Tilgængelig og troværdig

Hvis din hjemmeside er tilgængelig og fungerer teknisk til din målgruppe, så er arbejdet halvt færdigt. Når brugerne er inde på siden, så skal de hurtigst muligt konvertere. Det skal være nemt, at finde ud af, hvad man skal på siden. En nem navigation, relevant grafik, passende tekst og tydelig "call to action" så har brugeren, nemt ved at konvertere. Flot og tilgængeligt indhold, øger konverteringerne markant.

Hjemmesider vurderes, også, med følelser. Hvis brugerens følelser siger, dette er en troværdig hjemmeside, så er vejen til den ønskede konvertering kortere. Der er flere niveauer i troværdigheden.

  1. Fungere hjemmesiden som forventet
  2. Er der sammenhæng og passer det visuelle indhold med det der kommunikeres/sælges.
  3. Kan brugeren se hvem der står bag hjemmesiden. Er der navne, telefonnumre og en e-mail tilgængelig. Findes der et CVR nr. på siden (det skal der være ved en virksomhed). Er alle almindelige kontaktinformationer nemt tilgængelige, øger det en hjemmesides troværdighed. Tænk hvis du skal handle med en, du ikke kan finde ud af, hvem er.

 

Hvis tilgængelighed og troværdighed tænkes ind i alle sammenhænge, så er succesen også indenfor rækkevide.

 

Der er rigtig mange små og store faktorer, som får det store puslespil til at blive samlet. At have en samlet og langsigtet plan for arbejdet med online medier, er efter min mening den vigtigste del. Uden en plan og idé om hvordan det hele skal gribes an, vil ofte føre til ingenting.

 

Vil du snakke

Digital strategi med mig, skal du være velkommen til at fange mig på telefon 3023 0656 eller e-mail hej@jesperkohler.dk

 

 

Jesper Køhler